De Gentse Emma Gelaude begon haar carrière op vijftienjarige leeftijd als internationaal model. Geïnspireerd door de fashion wereld en gedreven door haar ambitie om zelf te ondernemen, lanceerde ze in oktober 2007 een personal styling-bureau voor België en Nederland. Omdat er geen reclamebudget voorhanden was om de business te promoten, stortte ze zich ook op een nieuw fenomeen: een blog waarop ze al haar ervaringen kon delen.

In Make My Dream Work vertelt Emma meer over haar eigenzinnig parcours en welke inzichten op vlak van ondernemen, bloggen en mode haar vleugels hebben gegeven. En welke (harde) lessen ze geleerd heeft. Want op sociale media en in de pers worden vaak de highlights belicht, maar het échte verhaal blijft onder de zeespiegel.

Het zijn de vele ervaringen tussen de hoogte-en dieptepunten in die Emma deelt ter inspiratie, motivatie en empowerment voor al wie gepassioneerd onderneemt of wil ondernemen, projecten succesvol wil afronden en een eigen professionele weg wil uitstippelen. In mode of om het even welke sector. Voor zij die vooruit willen in het leven en hun dromen najagen.

Wij lichten alvast een tipje van de sluier met onderstaande tips.

emma_7

 

Toen ik mijn business opstartte zaten we midden in een mondiale crisis met inflatie, massale ontslagen en werkloosheid alom. Het economische klimaat was somber. Iedereen verklaarde me voor gek. Nu investeren? En wie zou nu geld uitgeven aan zoiets als personal styling? Het zou te gemakkelijk zijn om te zeggen dat ik solo de storm getrotseerd heb en dat mijn visie en wilskracht zo sterk waren dat de crisis er geen vat op had. Ik weet het niet. Het is allemaal filosofie. Was mijn business sneller gegroeid als ik hem in economisch betere tijden had gelanceerd? Dat kun je niet weten, want het is niet gebeurd. Wacht je moment af. Beredeneer wat je kunt beredeneren. Check af met je gevoel en dan: spring en zwem. Want er zal altijd wel een reden zijn om het niet te doen. Professioneel of privé.

emma_4

 

Praat niet de hele tijd over wat je doet. Doe het vooral. En toon het. Je business draait om het afleveren van goederen of diensten waar mensen echt iets aan hebben. Anders zullen ze nooit bestellen, boeken of kopen. Dat kan inspiratie zijn, een probleem oplossen of een geweldig aanbod. Of een combinatie daarvan. Als het mensen maar gelukkiger maakt. Value for money. Dat jij het gezicht bent van je bedrijf en vanuit je personality de business stuurt is mooi. Dat maakt je bedrijf persoonlijker en dat is een kracht. Maar op een me, myself & I-show zonder toegevoegde waarde zit werkelijk niemand te wachten. L’Oréal heeft indertijd een baseline moeten switchen. ‘Want ik ben het waard’ werd ‘Want jij bent het waard’. Onderzoek had namelijk uitgewezen dat de kijkers vonden: die madam van de tv, die is het waard. Maar wat heb ik daarmee te maken? Consumers first.

Be your own cheerleader. Wees trots op jezelf en vooral niet bang om van de daken te schreeuwen dat je bestaat. Shout out loud. Je hebt je share of voice nodig om je business te doen draaien. Als niemand je kent zal het ook niet vooruitgaan. Awareness first. Wees daar niet te bescheiden in. Mensen zullen niet vanzelf naar je toe komen omdat je zo goed bent. Niemand zit op je te wachten. Nobody cares, neem het van mij aan. Enigszins ontnuchterend, maar een realiteit.

Als je niet transparant kunt communiceren wie je bent, wat je doet en wat je concreet kunt betekenen, zal niemand wakker liggen van jou en je aanbod. Creëer visibiliteit via social media. Stuur een persbericht uit. Neem al dan niet gratis deel aan een event. Sla de kans niet af om mee werken aan een reportage. Bied zelf je diensten aan, bijvoorbeeld om een rubriek te schrijven zoals ik heb gedaan voor Unizo. Ga naar networkingavonden en zeg ja als je wordt uitgenodigd om ergens te gaan spreken.

Ik vind dat vooral vrouwen nog te bescheiden zijn in self promotion van hun business en voor een publiek spreken. Ze denken dat ze niet genoeg te vertellen hebben. Mannen hebben daar doorgaans minder last van. Veel of weinig inhoud, het maakt vaak niet echt uit. Hier ben ik. Ik spring op een podium. Tromgeroffel, bliksemschichten en rookmachines. See me. Love me. Hug me. En nu graag een staande ovatie. Wij vrouwen kunnen daar iets van leren. Mijn advies: ladies, creëer niet te veel drempels.

Lees méér van WPG