Sommige ouders trekken de haren uit het hoofd, anderen hebben een zorgeloze rit wanneer het op eetgewoontes aankomt. Naar aanleiding van de verschillende artikels de voorbije dagen rond ondervoede kinderen door veganisme bekijken we samen met Lien Joossens wat een gebalanceerd voedingspatroon voor kinderen is. 

9789022333020Lien Joossens is als zelfstandig diëtiste en docente Voedings- en Dieetkunde gespecialiseerd in overgewicht bij kinderen en in eetproblemen bij jongeren. In Mijn kind eet Gezond geeft ze enkele tips mee, samen met gevarieerde recepten en antwoord op vragen waar verschillende ouders zich zorgen over maken.

Veganisten, en hun kinderen, missen vaak enkele voedingsstoffen zoals B12, proteïnen, calcium, Omega 3 en ijzer. Je kan je kinderen wél veganistisch opvoeden met goede begeleiding van diëtisten, maar vertrouwen blijkt net het knelpunt te zijn tussen ouders en professionelen.

 

‘Door alle voedingshypes zijn mensen vaak slecht geïnformeerd’, zegt kinderdiëtiste Lien Joossens, auteur van het boek Mijn Kind eet Gezond. ‘Ze zien iets op Facebook en nemen het klakkeloos over. Maar havermelk, dat is gewoon water met een smaakje. Er zitten weinig voedingsstoffen in. Zo’n eetpatroon is niet aan te raden voor kinderen. Als je het toch doet, is professionele begeleiding nodig.’

We kennen allemaal de dagdagelijkse raad rond een goed voedingspatroon, zowel voor jezelf als voor je kinderen. Iedereen weet dat water drinken, elke dag fruit eten en voldoende bewegen basisaspecten zijn van een gezonde levensstijl. Het lijkt allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan, want niet alle kinderen zijn tevreden met een banaan in plaats van hun chocoladekoek.

In Mijn kind eet gezond geeft een multidisciplinair team van psychologen en voedingsdeskundigen een gefundeerd antwoord op vragen als:

  • Hoe ziet een gezond voedingspatroon er eigenlijk uit?
  • Wat als je kind geen groenten wil eten?
  • Hoe kan je hem/haar stimuleren om actiever te zijn?
  • Mag je je kind belonen met een koekje?

We trakteren je alvast op enkele ‘hoe doe je dat dan?’ tips.

  • Als ouders geef je het goede voorbeeld. Kinderen apen graag na, probeer er zelf goede gewoontes in je dagelijks leven te hebben en je kinderen zullen dit zeker meenemen.
  • Verplicht of verbied geen voeding. Net wanneer je iets zal verbieden, zullen kinderen hier net een focus voor ontwikkelen. Leer je kinderen te doseren zonder extreme druk te zetten.
  • Regel van gedeelde verantwoordelijkheid: ouders zijn verantwoordelijk voor wat er aangeboden wordt, en het tijdstip ervan. Kinderen zijn verantwoordelijk voor hoeveel zij eten. Maaltijden moeten serieus genomen worden, zodat weinig eten aan tafel niet met (ongezonde) tussendoortjes wordt opgelost.
  • Regelmatig laten proeven. Dit is vaak de grootste uitdaging van goede eetgewoontes, aangezien het vaak op ruzie uitdraait. Het hele gezin doet mee: één hap is al voldoende, zelfs wanneer het weer uit de mond valt. Het gaat erom te wennen aan bepaalde smaken.

 

Lees méér van WPG